Book Oil
کتاب راهنمای جامع روغن ترانسفورماتور در سال ۲۰۲۲ توسط آقای دکتر سی. اس. ناراسیمهان تالیف شده و از آن می‌توان به‌عنوان مرجع کاملی در بحث سیالات عایقی استفاده کرد. این کتاب  به ده فصل تقسیم و در هر فصل یکی از جنبه‌های کاربردی روغن معرفی شده است:

فصل اول خوانندگان را با روغن معدنی، شیمی روغن و ویژگی‌های کاربردی آن آشنا می‌کند. در حقیقت  همین ویژگی‌های منحصربه‌فرد باعث شده است که روغن معدنی همچنان انتخاب اول در صنعت ترانسفورماتور باشد. در این فصل همچنین ترانسفورماتورهایی که از عایق مایع استفاده نمی‌کنند (مثل ترانسفورماتورهای خشک، گازی و ابررسانا) و روغن‌های جایگزین روغن معدنی نیز به اختصار معرفی شده‌اند. استانداردهای بین‌المللی مهم در خصوص روغن معدنی و اختلاف بین آن‌ها نیز در فصل اول مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل دوم به موضوع اکسیداسیون و پیری روغن معدنی در ترانسفورماتور در حال بهره‌برداری اختصاص دارد. بسیاری از مسائل مرتبط با اکسیداسیون روغن مانند علت، نتایج و مکانیزم اکسیداسیون، پایش وضعیت روغن، استانداردهای سرویس و نگهداری از روغن، روش‌های کند‌کردن روند پیری و از همه مهم‌تر تصفیه‌ی فیزیکی و شیمیایی روغن در حال بهره‌برداری در این فصل بررسی شده‌اند.

موضوع فصل سوم کتاب، خوردگی مس است. در این فصل موضوعات مهمی چون گوگرد خورنده، علت، مکانیزم و نحوه‌ی شناسایی خوردگی مس و همچنین اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در فصل چهارم به بررسی مسئله‌ی رطوبت در ترانسفورماتور اختصاص یافته است. رطوبت معضلی‌ است که بسیاری از بهره‌برداران ترانسفورماتور با آن دست‌به‌گریبان هستند. مسئله‌ی رطوبت، پیچیده‌ترین موضوعی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است. رطوبت در ترانسفورماتور، هم ناخواسته است و هم نامطلوب. در عین حال شیمی‌فیزیک پیچیده‌ای دارد. رطوبت دائما با کوچک‌ترین تغییر دما از یک قسمت ترانسفورماتور به قسمت دیگر منتقل می‌شود. دنبال کردن مسیر جابجایی رطوبت در ترانسفورماتور بسیار دشوار است. بدین منظور در آزمایشگاه باید آزمون‌های دقیقی، مطابق با شرایط کاری ترانسفورماتور شبیه‌سازی کنیم. تحقیقات بسیار زیادی در سراسر دنیا در این خصوص انجام شده است. من در این فصل تلاش کرده‌ام مهم‌ترین آن‌ها را بررسی کنم. از نتایج این تحقیقات، الزامات استانداردها و داده‌های واقعی از ترانسفورماتور که در این فصل تشریح شده‌اند، می‌توان برای شناسایی دقیق مسئله و تفسیر و تحلیل استفاده کرد.

موضوع فصول پنجم و ششم کتاب شناسایی میزان تخریب عایق سلولزی با استفاده از شاخص‌های شیمیایی فوران و متانول است. تخمین عمر ترانسفورماتور برای بهره‌برداران این تجهیز اهمیت زیادی دارد. در این فصل پیچیدگی‌های مربوط به عوامل تأثیرگذار بر تحلیل نتایج تشریح شده‌اند. بررسی موشکافانه‌ی این پیچیدگی‌ها به بهره‌برداران ترانسفورماتور کمک می‌کند درک صحیحی از موضوع تخمین عمر این تجهیز داشته باشند. مزایا، محدودیت‌ها و آینده‌‌پژوهی در خصوص این شاخص‌ها نیز در این فصل مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند.

فصل هفتم به آنالیز گازهای محلول در روغن اختصاص یافته است. این روش عیب‌یابی، به‌صورت گسترده در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. داده‌های تجربی دهه‌های گذشته، منجر به طراحی روش‌هایی کاربردی شده است که شرایط خطا در ترانسفورماتور را شناسایی می‌کنند. روش‌های ارزیابی وضعیت به بهره‌بردار ترانسفورماتور این امکان را می‌دهد که با انجام اقدام اصلاحی به موقع مانع از وقوع حادثه شود. درخصوص این موضوع، استانداردهای IEC و IEEE متعددی وجود دارد که بر اساس تجارب و داده‌های جدید به‌روزرسانی می‌شوند. در این فصل تلاش شده است این موضوع پیچیده و در حال رشد به دقت بررسی شده و ابزاری برای تحلیل گازهای تولید شده در اختیار بهره‌برداران ترانسفورماتور قرار داده شود. در این فصل همچنین دو موضوع مهم تمایل به تولید گاز و گازهای سرگردان در روغن معدنی مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند.

موضوع فصول هشتم عایق‌های مایع جایگزین به‌ویژه روغن‌های استر طبیعی و سنتزی است. در این فصل ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و عایقی این روغن‌ها بررسی شده است. در ادامه مزایا و معایب استفاده از این روغن‌ها به عنوان جایگزین روغن معدنی معرفی شده است. همچین به ویژگی‌های خاص این روغن‌ها اشاره کرده‌ام؛ که موجب شده است در شرایط ویژه، بیشتر از آن‌ها استفاده شود.  

در فصل نهم، مقایسه‌ی دقیقی بین ویژگی‌های عایقی و حرارتی روغن‌های استر و روغن معدنی صورت گرفته است. تمرکز این فصل، بر ملاحظات طراحی عایقی و حرارتی ترانسفورماتورهای حاوی روغن‌های استر است.

فصل دهم نیز به موضوع جدید نانوسیالات اختصاص یافته است. در این فصل، ویژگی‌های عایقی و حرارت نانوسیالات بررسی و با روغن‌های دیگر مقایسه شده است. همچنین مکانیزمی که باعث شده نانوسیالات ویژگی‌های عایقی بسیار خوبی داشته باشند، به‌صورت خلاصه بررسی شده است. در انتها چالش‌ها و فرصت‌هایی که نانوسیالات برای استفاده به‌عنوان عایق مایع جایگزین در ترانسفورماتور دارند بیان شده است.

 

۲۰درصد تخفیف ویژه نوروزی به همراه نسخه رایگان فصلنامه شماره ۲۲ ترانسفورماتور (ویژه نامه روغن) 

 

برای دریافت

کتاب راهنمای جامع روغن ترانسفورماتور

با شماره ۰۲۱۴۴۲۸۸۵۲۱ تماس بگیرید

یا فرم ذیل را تکمیل کنید:

 

نام و نام خانوادگی شما (الزامی)

شماره موبایل شما (الزامی)

موضوع
[دریافت کتاب هندبوک سرویس و عیب یابی ترانسفورماتور]

پیام شما