۴
∴نحوه تنظیم ولتاژ در تپ چنجر از نوع کورس-فاین (Coarse-Fine) یا درشت-ظریف در ترانسفورماتور قدرت:

۱۷۰MVA , 132/34.5kV , YNd11
ONAN/ONAF
🇩🇪 MR VRD
🇮🇷Iran Transfo

🔺 فلشهای قرمز: بازوهای اتصال کلید انتخاب کننده تپ (تپ سلکتور)
🔹فلش آبی: کلید تغییر وضعیت (چنج آور سلکتور)
🔸 فلش زرد: موقعیت میانی (موقعیت K) در تپ سلکتور
✅ فلش سبز: شماره تپ
▪️فلش مشکی: ولتاژ اولیه ترانسفورماتور
F:
سیم پیچ تنظیم ولتاژ (سیم پیچ فاین یا ظریف)
C:
سیم پیچ کورس (درشت)

۱- از بالای جدول شروع می کنیم: فرض کنید چنج آور سلکتور (فلش آبی)، اتصال ۴ را به ۵ وصل کند (مطابق شکل) و تپ سلکتور (فلش قرمز) بر روی موقعیت ۱۴ (تپ اول در جدولی که با فلش سبز مشخص شده است) قرار داشته باشد. در این شرایط اگر مدار را دنبال کنیم می بینیم حداکثر تعداد دورها در سیم پیچ تنظیم ولتاژ (فاین) در مدار خواهد بود. در این شرایط مطابق آنچه در پست پیشین ذکر شد، در صورت افزایش ولتاژ اولیه از ۱۳۲ کیلوولت به ۱۵۱٫۸ کیلوولت، ولتاژ ثانویه همان مقدار ۳۴٫۵ کیلوولت را خواهد داشت.

۲- با حرکت تپ سلکتور (فلش قرمز) از ۱۴ به ۶ بخشی از سیم پیچ تنظیم ولتاژ از مدار خارج شده و تعداد دور کاهش خواهد یافت. و با قرارگرفتن تپ سلکتور در موقعیت ۴ تپ چنجر در شرایط نامی (تپ وسط یا شماره ده در جدولی که با فلش سبز مشخص شده) قرار گرفته و ولتاژهای اولیه و ثانویه مقادیر نامی خود را خواهند داشت.

۳- همانگونه که ذکر شد چنج آور سلکتور (فلش آبی) قابلیت تغییر وضعیت تحت بار را ندارد. لذا با استقرار تپ سلکتور (فلش قرمز) در موقعیت ۴ ، سیم پیچ تنظیم ولتاژ از مدار خارج و این کلید که ۴ را به ۵ وصل می کرد تغییر وضعیت داده و اکنون ۳ را به ۵ وصل می کند. در این شرایط بوبین کورس از مدار خارج می شود. با کاهش ولتاژ اولیه، تپ سلکتور نیز مجدد به موقعیت ۱۴ (تپ سیزدهم) می رود.

⚠️ هم در تپ چنجر نوع معکوس و هم در این نوع تپ چنجر، خارج شدن موقت سیم پیچ تنظیم ولتاژ از مدار باعث می شود پتانسیل آن شناور شده و تغییر وضعیت کلید چنج آور (فلش آبی) ولتاژ بازیافتی ایجاد می کند که ممکن است به خود این کلید یا تپ سلکتور آسیب برساند. همچنین گازهایی (عمدتا استیلن و هیدروژن) در تپ سلکتور، که داخل روغن ترانس است و نه روغن تپ چنجر، ایجاد می شود و نتایج گازکروماتوگرافی ترانسفورماتور را تحت تاثیر قرار می دهد. بهترین راه مقابله با این وضعیت استفاده از مقاومت tie-in است.

۴- درصورت کاهش بیشتر ولتاژ اولیه، تپ سلکتور (فلش قرمز) نیز به سمت پایین حرکت کرده و در موقعیت ۶ (معادل تپ نوزدهم در جدول مشخص شده با فلش سبز) کمترین تعداد دور «موثر» را در مدار خواهیم داشت. در این حالت، برخلاف تپ چنجر ریورس، حداقل تعداد دور سیم پیچی در مدار بوده و تلفات بار و مقاومت اهمی نیز حداقل خواهند بود.