photo_2022-08-30_16-08-51
∴تغییر تپ تحت بار توسط دایورتر سوئیچ در ترانسفورماتور قدرت:

۱۷۰MVA , 132/34.5kV , YNd11
ONAN/ONAF
MR VRD
Iran Transfo

🔴🔹 فلش های قرمز و آبی: بازوهای اتصال تپ سلکتور (انتخاب کننده تپ)

🔸فلش زرد: کلید دایورتر
K1 – K4:
کنتاکتهای اتصال تپ سلکتور به کلید دایورتر
Ra – Rb:
مقاومتهای انتقالی (گذرا)

🔹 فرض می کنیم وضعیت تپ چنجر مطابق پلاک، یعنی تپ سلکتور (فلش آبی) در موقعیت ده بوده و کلید تغییر وضعیت (چنج‌آور سلکتور) ۳ را به ۵ وصل کرده باشد. مطابق جدول و فلش سبز این موقعیت یعنی در تپ پانزدهم قرارداریم و ولتاژ اولیه ۱۲۱ کیلوولت است. در این شرایط جریان از بازوی اتصال تپ سلکتور آبی عبور کرده و بازوی قرمز بدون بار است. حال اگر ولتاژ اولیه به ۱۲۳٫۲ کیلوولت افزایش یابد، این مجموعه عملیات در داخل تپ چنجر انجام می شود:

۱- فرمان حرکت به تپ سلکتور داده شده و بازوی اتصال قرمز رنگ بدون بار از موقعیت ۹ به موقعیت ۱۱ (معادل تپ چهاردهم) حرکت می کند.
۲- کلید دایورتر (فلش زرد) شروع به حرکت کرده و پس از اتصال بین کنتاکتهای K1 و K2 بین کنتاکتهای K2 و K3 قرار می گیرد. در این شرایط دو تپ ۱۰ و ۱۱ به یکدیگر متصل (پل) شده و جریان گردشی بوجود آمده بین دو تپ مجاور با مقاومتهای انتقالی (گذرا) Ra و Rb محدود می شود.

۳- کلید دایورتر بین کنتاکتهای K3 و K4 قرار گرفته و بدین شکل ارتباط با تپ ۱۰ و بازوی تپ سلکتور آبی قطع می شود. در اینحالت جریان تنها از تپ سلکتور قرمز عبور می کند. در نهایت کلید دایورتر تنها به K4 متصل می شود.

✅ بدین شکل بدون قطع بار می توان تپ ترانس را تغییر داده و نسبت تبدیل آن را عوض کرد.